ФОТОГРАФ И ГЛЕДАЛАЦ – Драган Бабовић – ФОТОГЕНИЈА (7)

Драган Бабовић својим фото-апаратом бележи тренутке из свакодневице и даје нам нешто чиме се ретко који фотограф, који је само то, може похвалити. То су приче о животу, фотографији и фотографима под зајеничким називом ФОТОГЕНИЈА. Снагом своје прозе допуњује фотографске радове дајући им лична тумачења и нови смисао.

© Драган БАБОВИЋ, Птица, Београд, 2012.

© Драган БАБОВИЋ, Птица, Београд, 2012.

ФОТОГРАФ И ГЛЕДАЛАЦ

Никада се фотографијом није бавило толико људи као данас. Фотографија никада није била приступачнија. Аутори су потпуни почетници, аматери, ентзузијасти и високи професионалци. Готово да нема дана у месецу или години да се негде на земаљској кугли не организује неко такмичење фотографа, да се не организују доделе награда, да се не одржавају изложбе, да се не пишу нове странице историје фотографије.

Наспрам огромног броја фотографа, постоји исто тако велика армија гледалаца, љубитеља фотографије. Ако мало боље фокусирамо свој поглед, видећемо да су и фотографи и гледаоци у ствари једни те исти људи. У таквој ситуацији се онда поставља логично питање, па где сам ту ја? И као фотограф и као гледалац?

Из интроспекције издвајам нека основна правила фотографисања, којих се придржавам, а којих се, убеђен сам држе и сви други фотографи. Мене води стална глад за сценама из живота. Богат асоцијативни систем размишљања развијен фотографисањем толиких година, гледањем и анализом туђих фотографија, омогућио ми је да лакше уочавам мотиве, а то су објекти који стоје у неком од несвесно задатих односа: велико – мало, блиско – далеко, један – мноштво, празно – пуно, пар – непар, лице – наличје, ред – неред, лепо – ружно, старо – ново, старо – младо, правилно – неправилно, пријатно – непријатно, боја – црнобело, црно – бело, топло – хладно, смешно – тужно, здраво – болесно, сеоско – градско…

Искуство у коришћењу фотоапарата ми омогућава да брзо реагујем и у уочавању и у снимању, не само објеката у неком односу супртосности или склада, већ и уникатних мотива без односа супротности, као што су само лепо, само уредно, само ружно, и сл. Исто то уочавам и налазим у фотографијама других и томе се дивим. И имам обичај да кажем, волео бих да сам то и сам снимио.

Фотограф тако треба да бира своје мотиве да они касније у гледаоцима (или само аутору), изазивају потребу за гледањем, потребу да се врате тој фотографији да би је поново видели и да би у њој уживали, запамтили и њу и фотографа. Гледалац мора бити награђен за напор који улаже у гледање једне фотографије, а његово задовољство је и највећа награда за фотографа. Уколико је гледалац сит и напит фотографијама, утолико је задатак аутора још тежи.

Циљ је видети нешто што други не виде, иако сте у истој ситуацији. Ако си гледалац коме се нека фотографија није допала, преиспитај свој део заслуге за то. Ако ти се баш ниједна не допада, онда је то твој проблем.

Живети и деловати у условима снажне, свакодневне и упорне конкуренције у фотографској реалности, није нимало лако. Направити само једну фотографију по којој ће те памтити бар неко, велика је ствар. Сви смо ми себични, али морамо посветити више пажње и другим фотографима. Постоје само два пута ка оригиналности. Један је урођена креативност, таленат без ичијег утицаја, а други је – дуг пут учења, сазнавања, сазревања, пут туђих утицаја и најчешћег губљења сопственог ја.

Остати свој, значи пронаћи твоје лично ЈА које лежи закопано у твом детињству, у твојим првим доживљајима света који те окружује, када твој поглед није имао коментар већ само упијач (сензор). У том упијачу још увек чуче сви твоји таленти и креације. Уронити поново у тај упијач, који је у ствари исто што и сензор нашег фотоапарата, значи очистити сензор и ставити га у функцију. Зашто не рећи, када откријеш да си и у туђој фотографији пола ти, и да туђа фотографија без тебе није то што би њен аутор мислио да јесте, онда је цео свет твој. Онда си богат човек, јер си истовремено и фотограф и гледалац. Фотографија је онда заокружена и награђена.

Ту лежи одговор на питање где је твоје место у фотографији.

Facebook Twitter Linkedin