Categories
Fotografi

Goran Malić – POZORIŠNI PORTRETI 1975 – 1979

Goran Malić, Beograd, 1986. (Foto: Miroslav Predojević)
Goran Malić, Beograd, 1986. (Foto: Miroslav Predojević)
GORAN MALIĆ: IZ PRVE MAPE (Pozorišni portreti 1975-1979) u Muzeju pozorišne umetnosti, Beograd, decembrar 2014 – mart 2015.

Deo uvodnog teksta Mirjana Odavić iz kataloga izložbe:

Goran Malić je među prvima kod nas, ako ne i prvi, doveo do formiranja novog odnosa fotografa prema sceni u umetničkoj fotografiji. Njegovi radovi, nastali u Narodnom pozorištu u Beogradu, sedamdesetih godina prošlog veka, jasno ilustruju da fotografija može da predstavlja nezavisan stvaralački čin, a ne samo podređenu dokumentarističku ilustraciju neke pozorišne predstave.

Radeći skoro deceniju u Narodnom pozorištu Malić je imao priliku da prodre u samu srž teatarske umetnosti, te je shodno svojoj večito istraživačkoj prirodi, tražio neke druge uglove, snimao glumce u pokretu, „hvatao“ karakteristična psihološka stanja. Snimajući pozorišne predstave pokazao je nesvakidašnju moć otkrivanja prizora, iznalaženja uglova iz kojih se može otkriti suština predmeta, odnosno karakteristika lika koji tumači glumac, i sa izuzetnom lakoćomiznalazio situacije koje su mu pružale maksimalnu šansu da se izrazi na svoj osoben način.

„Ne uvlačeći gledaoca u širi svet pozornice ili umetničke mistike oko nje, Malić je ipak glumca učinio bliskijim, „privlačeći“ ga teleobjektivom našem oku, hvatajući izvanrednim osećanjem za dramatiku, za izraz, za suptilno osećanje glumca, često nevidljivi i neuhvatljivi trenutak za gledaoca u mraku pozorišne dvorane“ napisao je glumac Branko Andrejević povodom Malićeve izložbe „Otkrivanje istina“ u Kragujevcu, 1982. Svoj odnos prema tehnici snimanja Malić, gotovo u svim svojim ciklusima, pa i u pozorišnom, gradi, kako je primetila novinarka Zorica Beus, „na naglašenim kontrastima i crno belim odnosima sa sfumato ugođajem ili pak bauhausovskom kulturom naglašavanja određenih detalja“.

Izuzetna vrednost fotografija ovog izvanrednog majstora objektiva, leži u humanom. Njegovi fotosi su poruka, od čoveka – čoveku.
Jovan Putnik

PREGLED VAŽNIJIH GODINA U ŽIVOTU I RADU GORANA MALIĆA

1947 – Rođen u Beogradu

1971 – zaposlio se u Narodnom pozorištu u Beogradu
1974 – postao član Foto kluba Beograd i dobio prvu nagradu za fotografiju (scenska fotografija Abraksas osvojila je treću nagradu na izložbi „Čovek i muzika“ na Mokranjčevim danima u Negotinu)
1976 – prva samostalna izložba („Pozorišna fotografija“ u Galeriji „Kruga 101“ u Narodnom pozorištu u Beogradu)
1977 – Osvojio tri treće nagrade u raznim kategorijama na 5. Međunarodnom trijenalu „Pozorište u fotografskoj umetnosti“ u Novom Sadu
1978 – stekao zvanje Kandidat-majstora fotografije Foto-saveza Jugoslavije
1979 – postao član ULUPUDS-a i stekao status samostalnog umetnika

1982 – uvršten u opšti pregled: „Fotografija u Srbiji“ (ULUPUDS, Beograd)
1984 – dobio zvanje Majstor fotografije Foto-saveza Jugoslavije. Postao član Udruženja novinara Srbije
1987 – Upisao Sociologiju i Istoriju umetnosti na Filozofskom fakultetu u Beogradu

1991 – scenarista, urednik i voditelj dve emisije o likovnoj i primenjenoj umetnosti na TV Studio B Uvršten u opšti pregled: European Photography guide (European Photography, Goettingen, sva izdanja posle 1991)
1992 – Jedan od inicijatora i osnivača Nacionalnog centra za fotografiju
1992-1997 – Autor ideje, urednik i voditelj četiri serijala („Trenutak za večnost“, „Fotogram“, „Ultramarin“ i „Kamera lucida“) na ART TV
1995 i 1996 – Uvršten u biografski leksikon: „Ko je ko u Srbiji“ (Bibliofon, Beograd)
1996 – Stekao status Istaknuti umetnik. Izabran za predsednika Umetničkog saveta ULUPUDS-a
1997 – Osnovao fotografski atelje „Fotogram“, web site i pokrenuo izdavačku delatnost Autor izložbe (u Galeriji SANU) i monografije o dvorskom fotografu Milanu Jovanoviću, u kojoj se prvi put u našoj literaturi govori o mogućoj sprezi srpske nacionalne umetnosti i fotografije
1998 – Dobio Nagradu „Pavle Vasić“ za monografiju „Milan Jovanović, fotograf“
1999 – Izabran za stručnog savetnika-predavača za predmet Istorija fotografije na Akademiji umetnosti BK u Beogradu

2001 – izabran za predsednika Nacionalnog centra za fotografiju
2005 – ime Gorana Malića ušlo je i u novo, dopunjeno izdanje „Istorija umetnosti“ H. V. Džansona (u poglavlju: „Umetnost XX veka u Srbiji“)
2007 – od Međunarodnog saveza fotografske umetnosti (FIAP) dobio zvanje AFIAP (Artist FIAP)
2008 – uvršten u „Enciklopediju srpskog naroda“ (Zavod za udžbenike, Beograd)

2011 – dobio Nagradu za životno delo od Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije
2013 – od Međunarodnog saveza fotografske umetnosti (FIAP) dobio zvanje EFIAP (Excelance FIAP)
2014 – uvršten u knjigu „Atlas likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije-21. vek“, koju su priredili Slobodan Maldini i Sofija Lancoš Maldini

Facebook Twitter Linkedin